lambermont.reismee.nl

Rotondes

Vandaag ging de rit van San Sebastian naar Burgos. Het was een feestje om weer dwars door San Sebastian te touren. In Frankrijk heb je om de 50 m een rotonde, maar in Spanje weten ze er in de steden ook weg mee. Het grote probleem echter in Spanje is, dat de Spanjaarden het begrip "rotonde" niet echt hebben begrepen. En daar zit de angel in de Spaanse steden. Vlak voor een rotonde kun je al naar allerlei linker-en rechterafslagen en doe je dat niet: dan rijd je de rotonde op. Bij ons is t zo dat een afslag van een rotonde een rechter en een linkerrijrichting heeft. De rechtkant dan rij je de rotonde af en op het (vanaf de rotonde gezien) linkergedeelte rij je de rotonde op. Dus als je bv afslag 3 moet hebben dan is dat duidelijk. In Spanje heeft n rotonde blijkbaar n onbeperkt aantal afslagen. En dat wat n afslag is, is niet automatisch op de linkerweghelft een oprit.....soms moet je rechts voorsorteren, om naar links op de rotonde te kunnen rijden. En voor structopaatjes zoals Herman en ik is dat onbegrijpelijk. Je ziet t ook pas als je er voorbij rijdt. Zo kan t gebeuren dat t lijkt of wij die rotondes als een circusattractie zien, of n cultureel erfding, omdat we diverse rondes rijden voor we de juiste keuze hebben gemaakt. Dit alles echter bracht mij in gedachten bij Sinterklaas. Mij werd vroeger verteld dat de Sint te paard over de daken in Amsterdam reed s nachts om cadeautjes te brengen. Later werd dat verhaal ernstig betwijfeld en als onwaar benoemd, zoiets kon toch niet. Nou, ik zal je vertellen dat t rijden te paard over Amsterdamse daken een peulenschil is vergeleken bij hert rijden op een Spaanse rotonde.

Waar men hier ook heel veel moeite mee lijkt te hebben zijn de cijfers. Ja, cijfers. Er wordt aangekondigd dat je bv afslag 232 moet hebben en ineens is dat afslag 638. Zoiets.

Verder hadden we eindelijk een Shell tankstation gevonden, maar ook het benzinetanken is hier n bijzonderheid. Om te beginnen omdat het hele tankstation verlaten leek, geen auto te bekennen. Maar toen Herman ging tanken kwam er wel benzine uit. Om precies te zijn 1,5 lr. Toen verscheen er op t vensterruitje de tekst "error". Hier had Herman niet van terug en hij stond stomverbaasd te kijken toen hij op n raam hoorde tikken. Een juffrouw in het tankstation tikte op t raam en gebaarde dat hij de slang moest terughangen en opnieuw moest gaan handelen. Deze keer lukte het en die eerste 1,5 lr was dus gratis. Maar toen. Herman ging afrekenen en eerst moest de juffrouw het tankstation openen, want de deur zat op slot. Herman haalde zijn Shellpas tevoorschijn. De juffrouw staarde naar de pas of hij van Mars kwam. Ook dat was volkomen vreemd voor haar. Het arme mens heeft beslist een enerverende dag gehad: a. Er kwam een klant. b. Die betaalde met n onbekende pas. c. Het was een buitenlander.

De rit zelf was heel mooi. De eerste helft reden we door hooggebergte dat ons erg aan de Alpen deed denken. Daarna werd het n stuk lager en zijn we van de snelweg afgegaan om via een doodstille provinciale weg het centrum van Burgos in te denderen.... Met zijn rotondes?
Kortom, deze twee structopaatjes hadden een zware dag in de auto en zitten nu in de Spaanse zon, 26 graden, met n drankje en hapje te denken aan alle harde werkers thuis. Hou vol lieve mensen.

Sas

Haha wij waren vandaag in IJmuiden en werden daar ook al gek van de rotondes.Maar dat waren er maar twee.Mooi verhaal weer geniet maar lekker daar. Liefs Sas en Mart

Eva en wim

Tja, dit stuk proza doorspekt van verkeerstechische zaken laat zich moeilijk evalueren. Wellicht is er het effect van de rustdagen. Knap en fantastisch voor dit gezamenlijke waarnemingsvermogen, en vertelkunst. Geniet en betracht voorzichtigheid. Goede voortgang.

Mien

Dat was weer een spannende dag maar jullie zijn er toch weer gekomen misschien een beetje draaierig na al die rotondes welterusten voor later

Loes

Ik heb toch wel de hoop dat jullie, ondanks alle spanning van de dagelijkse avonturen, ook tot rust kunnen komen!
Veel liefs