lambermont.reismee.nl

Burgos

Vandaag zijn we naar Burgos geweest. Het oude stadscentrum in. Onze camping ligt aan de buitenkant van Burgos, maar overal zijn parkeergarages en het was n kwartiertje rijden. We liepen over een toegangsbrug door de Arco de Santa Maria. Een enorme poort met beelden van de plaatselijke notabelen.
We liepen linea recta naar de kathedraal. Een toegangskaartje kostte 9 euro, maar voor n tientje had je naast de kathedraal ook meteen toegang tot 2 andere mooie kerken. Naar later bleek heeft iedereen gratis toegang tot die andere 2 kerken!!
Daarnaast blijkt men in Burgos reuze trouwlustig te zijn op zaterdag. Dat betekende dat we de andere 2 kerken slechts van buiten hebben gezien, omdat er overal n trouwerij aan de gang was.
Dit gaf ons overigens ook een goed zicht op de diversiteit aan bruiloftsgasten en hun outfit. Zeer opvallend was dat men, vergeleken bij de meeste Hollandse bruiloften, uitermate chique gekleed ging. Vrolijke kleuren, veel mooie hoeden en jurken die echt gelegenheidskleding waren.

Wat wij een enorm minpunt vonden aan die huwelijken, waren de confettikanonnen na afloop. De pleinen lagen bezaaid met papier en ministukjes glitterplastic. Dit is ontzettend belastend voor t milieu, zo jammer dat ze dat hier nog mogen doen.

De kathedraal hebben we dus gezien. Ongelooflijk mooie dingen hebben ze daar. Prachtige beeldhouwwerken, gerestaureerde kleden, zilveren en gouden voorwerpen. Buitengewoon fraai. Hoewel ik een felle tegenstander van het katholicisme ben, wist ik de schitterende kunst zeer te waarderen.
We hebben in het oude centrum op diverse terrasjes koffie gedronken, in een zeer fraai parkje ons fruit gegeten en gekeken op de boekenmarkt.
Om half 3 was t voor mijn hoofd meer dan genoeg geweest en zijn we teruggewandeld naar de auto. De temperatuur was erg aangenaam, ik schat zo n 25 graden. Nu zitten we onder de luifel, want af en toe valt er een enkele druppel regen.
We leven heerlijk buiten bij deze temperatuur. Morgen gaat de rit naar Zamora, waar we 1 nacht blijven.

Eva en wim

Wat een ongekende precisie en detaillering in de waarnemingen, knap hoor! Leerzaam voor de lezer,maar hie krijg he dat allemaal bijelkaar. De reis is een groot feest, prachtig. Beste groet en geniet en heb goed reizen.

Mien

Interessant dag hebben jullie gehad en prachtig foto's fijne avond en voor later welterusten

Alie

Toch een pelgrimage naar de Spaanse katholieken?
Kunnen jullie die uitbundige barok waarderen?
En waar zijn de ooievaarsnesten op alle torenhoeken
van weleer.Ze maken mogelijk toch wel teveel troep.
Op. aar Zamora nu .

Marjan

Wat een feest! En voor mij een feest om het allemaal te lezen.