lambermont.reismee.nl

Hangende tuinen

Vandaag ging de rit van Formariz naar Porto. 280 km dwars door de bergen. Hooggebergte wel te verstaan. En onze tomtom wijst ons de weg... Daar reden we dus, we kregen een dorpje op onze weg waar we blijkbaar dwars doorheen moesten. Herman reed de aangewezen straat in, redelijk stijl omhoog en behoorlijk smal, om er na 15 m achter te komen dat ons geluksgevoel van vandaag niet zou worden vergroot door dat ritje door dat dorp. De straat werd zo smal... En dan wonen daar dus mensen die de pest hebben aan tuinieren, maar wel zo nodig n pot met blommen voor hun ramen willen hebben. Soort van "ik heb groene vingers" wedstrijd daar. En om die pot met blommen ergens op te zetten, hebben ze van die halfbakken balkonnetjes verzonnen. Je kunt er niet op staan of zitten, maar alleen je groene vingers op tentoonstellen. Die balkonnetjes steken dus uit in die smalle straatjes. En in die 2 rottige straatjes waar wij in reden deden ze blijkbaar ook nog wedstrijd "wie hangt zijn balkon het laagst". Herman dacht in eerste instantie dat hij al die groene vingers er met de caravan zou aframmen, wat ons het dak van onze sleurhut zou kosten.Het scheelde nog geen 10 cm tussen ons dak en die hangende tuinen, en aan de zijkant was er ook niet veel meer ruimte dan 10 cm. Deze rit was uitermate ongeschikt voor n paar hartpatiënten.
Vervolgens ontdekten we dat in Portugal de klok nooit naar zomertijd is gezet. We gingen dus een uur terug in de tijd. Dat gaf ons kansen. "Wat zou je anders doen als je het laatste uur opnieuw mocht doen?" Dat laat zich raden he: niet meer zo 'n hangende tuinen paradadijs inrijden natuurlijk. Dus we besloten geen dorp meer in te rijden. Helaas! Het volgende uur was er geen dorp te bekennen.

Waar de Fransen om de 20 km. rustplekken langs de snelweg hebben en de Spanjaarden benzinestations om de 3 km. winnen de Portugezen de hoofdprijs in het afwezig zijn van beide voorzieningen.

Het landschap was dus hooggebergte en zeer rotsachtig. Veel olijfboomgaarden en vanuit de hoogte zag ik veel wijngaarden liggen, maar we hebben de hoogte nog niet gekregen! De temperatuur was tussen de 21 en 24 graden en hier op de camping is het 20 graden.

Morgen gaan we Porto bezoeken.

Eva en wim

Dag jongelui, wat een belevenissen weer, en dan al die architectonische precisie met de gekwalificeerde autorijders kunsten, knap hoor. Geniet maar van een heerlijke avond en neem.ook voldoende rust. Marieke, hie krijg die verslagen zo rap op papier, knap hoor,proficiat net deze capaciteit. Go strong en wees lief voor de kunstenaar aan het stuur, maar dat zul je zeker zijn. Rust lekker op bestemming. Beste groet van ons.

Mien

Hoi marieke en herman het was weer een spannende dag vooral voor herman hij heb je weer veilig op de plek gebracht fijne avond

Alie

Niet al te veel vertrouwen op je satelietgids, h
Maar gelukkig rijden jullie blijkbaar toch onder een gelukkig gesternte en lopen alle bonte avonturen zonder kleerscheuren af.
Je hebt toch ook je beschermengelen wel aan boord?

Marjan

Sjonge, het zweet brak me uit bij het lezen alleen al. Wat een verhaal! Goed beschreven zeg.