lambermont.reismee.nl

Coimbra

Vandaag stond n bezoek aan Coimbra op ons lijstje. Op tijd opgestaan en rond 10 uur reden we Coimbra in. Op naar de Parking. Die vonden we heel snel, alleen..... De weg ging recht omhoog en de Parking lag rechts... Herman had t niet in de gaten. Tja, en toen belandden we dus (gelukkig zonder sleurhut) in het binnenste van het oude Coimbra. Niet te filmen dat mensen hun autootjes parkeren in die straatjes, we hadden aan beide kanten amper 10 cm over om te passeren. De nodige zweetdruppels later kwamen we uit waar we begonnen. Deze keer parkeerden we netjes.
Oh, daar is de lift naar die vis-en groentemarkt. Wij de lift in. We hebben even gekeken en dachten "kom, dan nemen we weer die andere lift en gaan gezellig omhoog. Ja! Een keurige jongeman in beveiligerskostuum liet ons die lift binnengaan en vroeg naar onze tickets voor die lift. Huh??? Tickets??? Lelijke afzetter zeg, nee hebben we niet. De man maakte er niets van. Toen we uit de lift stapten begrepen we zijn vraag naar onze "tickets". Die lift was namelijk slechts het opstapje naar een uiterst stijle rail waar n wagentje omhoog mensen helemaal naar boven bracht. Maar wij zijn Hollanders en die Belgenmoppen over gierige Hollanders komen echt ergens vandaan: ze gaan over ons. Zonder ticket of n stuiver te betalen hebben we uiterst vriendelijke gezichten de man complimenten gemaakt over zijn prachtige stad en bedankt voor de rit. Ja, zonder te betalen natuurlijk.

Coimbra is itt Porto een vrij rustige stad. We zijn zeer uitgebreid door allerlei fraaie straatjes geslenterd. Over het universiteitsterrein gewandeld, de oudste kerk van Europa bezichtigd, koffie op n piepklein terrasje van n taveerne gedronken in n supersmal straatje. De mozaïeken van de straten bewonderd en muurschilderingen die de gemeente door lokale kunsenaars laat aanbrengen. De sinaasappelbomen, de prachtige oleanders en nog andere bomen in rose, wit en lila(bougainvillea) . De kathedraal, de rivier. Kortom:Coimbra is n stad waar je meteen van gaat houden. Studenten liepen rond in hun uniformen: zwarte panty, zwart rokje, witte bloes, zwarte stropdas en lange zwarte mantel eroverheen.... Bij 33 graden.

Bij thuiskomst n dutje gedaan en toen kreeg Herman n email van de bootmaatschappij waar wij op 22 juli de overtocht Barcelona/Genua mee zouden maken. Lang verhaal kort: die boot vaart niet. We gaan nu 17 juli al inschepen en ze presteerden het ons 170 euro extra te rekenen voor het omzetten???. Eh, JULLIE laten die boot niet varen en het is JULLIE verantwoording om voor dezelfde prijs dezelfde hut en overtocht te regelen. Herman hield vol aan de telefoon, ik liep rond te schelden "maffiosie" en uiteindelijk is het gelukt. Maar.... het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ook deze boort niet vaart... Dit betekent voor ons dat we een deel van onze reis in Spanje moeten inkorten. En daar balen we behoorlijk van. Het oorspronkelijke plan was namelijk om 3 maanden door Spanje te gaan trekken. Er is hier zoveel te zien.

Morgen willen we een bijzonder bos bezoeken. Voor nu is t even mooi geweest.

Mien

Wat een ervaring hebben jullie weer gehad jullie maken heel wat mee en leuk om te lezen een.hele fijne dag morgen

Eva en Wim

Wat een literair hoogstandje weer. Ook deze weergave van belevenissen en waarnemingen kwalificeert voor succesvolle publicatie. Prachtig en dank. Succes in alle uitspattingen. Take care.

Eva

We reizen echt mee!