lambermont.reismee.nl

De knapste bruid ooit

Eerst even n leuk verhaal over Coimbra. Kroonprins Pedro,hij leefde van 1320 tot 1367,werd door zijn vader koning Alfonso uitgehuwelijkt aan ene Constance. Constance nam in haar kielzog een gezelschapsdame mee die Ines heette. Pedro vond Ines veel leuker dan Constance. Nadat hij met Constance was getrouwd ging hij een verhouding aan met Ines. Constance streek de zijlen voordat ze een kind kreeg en Pedro dacht zijn slag te slaan met Ines. Maar Alfonso dacht daar anders over. Ines had inmiddels wel n paar kinderen van Pedro, maar zolang ze niet met Pedro was getrouwd zouden die nooit aanspraak kunnen maken op de troon. Uiteindelijk liet Alfonso de arme Ines vermoorden en had Pedro dus geen vrouw. Als Pedro koning zou worden, zou er geen troonopvolger zijn. Maar Pedro was slim. Hij wachtte tot hij koning was en liet het lijk van Ines opgraven en kroonde dat alsnog tot koningin! En ziehier: ineens was er een wettige troonopvolger. Ines heeft met haar kinderen in het klooster van Santa Clara in Coimbra gewoond. Ze was ongetwijfeld de aantrekkelijkste bruid ooit!

Nu vandaag.
We zijn naar het bos van Bucaco geweest. De bossen bij Coimbra waren eeuwenlang eigendom van de kathedraal van Coimbra. In 1628 bouwden de karmelieten een klooster en een enorme muur om het bos heen. Het bos is 400 hectare groot en sommige bomen zijn meer dan 40 m hoog. Van over de hele wereld zijn zaden meegenomen van bomen en struiken en daar geplant. In de 19de eeuw liet Carlos 1 een jachtslot midden in dat bos bouwen. Dat jachtslot is nu een zeer luxueus hotel, omdat t slot erg veel aan onderhoud kostte. Het oude karmelietenklooster staat er nog naast. De gebouwen hebben mooie mozaieken en afbeeldingen op tegels aan de buitenkant.

We hebben n tijdje met n kunsenaar staan praten in de tuin daar. Hij gaf een workshop mozaieken. Hij gebruikte daarvoor materiaal dat ik niet kende.

En omdat t vandaag onze 18de trouwdag is, hebben we een berg sushi gehaald die we in de loop van de avond opeten.

Mien

Als eerste hartelijk gefeliciteerd met jullie 18 jarig huwelijk en wat een mooi verhaal is het weer fijne avond maak er wat moois van dikke knuffels van ons voor jullie

Bea

Wat een mooi verhaal weer. En gefeliciteerd met jullie 18 jarig huwelijk.?

Jannie Harderwijk

Ha vakantiegangers. Ik lees net dat jullie vandaag 18 jaar getrouwd zijn.... Gefeliciteerd met elkaar! De sushi zal inmiddels wel op zijn, de wijn vast nog niet. Dus proost op jullie gezondheid en nog veel mooie jaren samen. Groetjes, ook namens Jan

Alie

Nog een gelukwens met jullie huwelijksdag.
Mooie belevenissen weer.

Eva en Wim

Wat een bijzonder aardige reportage weer knap hoor al deze inspiratie. En dan, onze hartelijke felicitaties voor jullie 18e trouwdag. We zetten de flessen alvast klaar, de hapjes draaien we daarbij ook op de plank. Proost in het kwadraat. Succes in alles.

Jannie

Gefeliciteerd met jullie huwelijk.
En mooie foto’s en verhalen

Eva

Nog van harte gefeliciteerd! Wens jullie een mooie dag toe, dat lukt wel zo te lezen

Erica

Leuk verhaal Marieke, lees t nu pas. Nog proficiat met jullie huwelijksdag (beter laat dan nooit) en succes morgen met de auto ….. ?

Annie Alofs

Herman en Marieke nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag.
En nog vele gelukkige en gezonde jaren. De verhalen zijn prachtig.
Groetjes Chris en Annie ???