lambermont.reismee.nl

Coimbra, stad van de potloodventers.

Vandaag was de dag van de waarheid:auto klaar of auto niet klaar. Ofwel: morgen vertrekken naar Beja of ergens volgende week?
Herman heeft om 11 uur de dealer gebeld en die zei dat de auto eind van de middag wel klaar zou zijn. Mooi.

Wij besloten de middag door te brengen in het oude Coimbra om t een en ander te gaan bekijken. Taxi gebeld en binnen 5 minuten was die er. Voor 6,50 euro stonden we binnen 10 minuten daar waar we zijn wilden.
Coimbra is de stad van de potloodventers. Veel studenten verdienen op die manier wat bij. Ze willen al potloodventende ook best met je op de foto. Daar staan ze dan met hun lange zwarte cape open en een emmertje potloden met poppetjes erop voor zich.

We hebben eerst de universiteitsbibliotheek bekeken. Wat n schitterende stijl. Daarna het Royal Palace. Overal in de stad, t land, zie je de tegeltjes en mozaieken terug. Na, het Royal Palace gingen we naar het rariteitenkabinet. Dat leek me nou net iets voor ons. De grootse rariteit (vonden wij) was dat ze dat museum zo noemden. Als laatste gingen we naar het Laberatorio chimico, dat door de Jezuieten is opgezet. Waar enerzijds allerlei schrijfsels lagen waar wij totaal niet in geinteresseerd waren, en aan de andere kan een aantal apparaten die grotendeels niet werkten, maar die bv met licht te maken hadden.

We werden gered door de bel. De telefoon in dit geval, dat de auto klaar was en de garage ging om 4 uur ging sluiten. Het was op dat moment half 4. We stapten meteen naar buiten, liepen 100 meter en daar zag ik een taxi aan komen rijden die ik meteen arresteerde. Hadden wij even mazzel, de man kon ons naar de VW dealer brengen waar we om 10 voor 4 binnen stonden.
Vanmorgen had de medewerker van VW al laten weten dat er met onze betaalpas niet betaald kon worden, dus dat was nog even spannend. We hadden al n compleet vluchtplan uitgewerkt om zonder betalen weg te kunnen . Dan zouden we namelijk ook meteen weten of die turbo t nu goed deed. Helaas, er bleek toch betaald te kunnen worden met Herman zijn pas. Ondanks die tegenvaller zitten wij dan bij onze caravan (fris gedoucht en ook nog de megasupermarkt in geweest) met n olijfje, n vleesje en n drankje de Hollandse tourist in Portugal uit te hangen.

Morgenochtend staan we om 7 uur op om naar Beja te rijden. Die camping is niet besproken dus dat is best spannend. Al die luie Hollanders met hun aso campers zijn namelijk Portugal onveilig aan t maken en willen overal overnachten...... Tssssss

Mien

Wat geweldig dat jullie nu toch weg kunnen en nu maar hopen dat de auto het ook prettig vindt om de sleurhut te willen trekken wij wensen jullie morgen veilige reis en geen smalle straatjes in

Eva en wim

Wat een scherpe aanhef van dit verslag, maar gelukkig loopt het af in de sfeer van de locale cultuur, dus weer prachtige ervaring. Wat een spanning weten jullie op te bouwen in de verslagen. Jullie weten een verslavend verlangen tot het lezen van de stukken in de tekst te verwerken, mooi en knap werk.
Fijn jongens dat het bakje weer in orde is en dat jullie de reis kunnen vervolgen. Wat een avontuur weer. Geniet en go strong.

Alie

Inderdaad, een dag zonder Lambermont is een dag niet ge…..
Schrijverstalent bij jullie! Allebei of is Marieke altijd de auteur?
Goede en veilige reis verder: vermijd smalle straatjes en steile bergweggetjes.

de auteur?

Herman en Marieke Lambermont

Herman op 17-06-2022, 22:16
De auteur is bijna altijd Marieke. Pas bij de technische gedeeltes auto en de dagen daaromheen is eea van mijn hand. Dus Marieke verdient alle credits!!!

marja

Coimbra! hebben wij heel goede herinneringen aan, zoals ooit daar geweest voor een congres, hele leuke stad!!! Ook met Henk en kinderen er geweest, toen we eenzelfde tocht begonnen in Nederland en langs de heilige Via naar Santiago de Compostella met de jacobsschelp, waar alle wandelende en fietsende bedevaartgangers op dezelfde weg naartoe gingen.
Vanaf nu na de inspanningen rond verkochte spellen, twee dagen met het materiaal op een congres in de gangen staan en een gegeven workshop in Middelburg het even wat rustiger. Heb me flink ingespannen en hoop nu alleen de administratie door te ploegen zodat daar weer kop of staart bij komt. Corona voorbij en rust? Geloof het niet.
Ik ga wat dwarsdoor jouw verhaal lezen met eerst een kopje koffie.