lambermont.reismee.nl

De Mezquitomoskee

Vandaag hebben we de Mezquitomoskee in Cordoba bezocht. Een ontegenzeggelijk mooi bouwwerk, waar ik in elk geval het katholicisme nog steeds de overhand vond voeren. Het was een enorme ruimte met pilaren, er kunnen 20.000 mensen in. Aan alle zijkanten waren nissen met heiligenafbeeldingen, zilveren en gouden katholieke gebruiksvoorwerpen, rijkelijk versierd. Biechtstoelen, van die van bijna zwart hout bewerkte preekstoelen.

De Mezquitomoskee is n prachtig gebouw op de plaats waar ooit de visigotische kerk (de Vincentius van Zaragoza) stond, die weer op de fundamenten van de Romeinse tempel was gebouwd. Na de verovering van Cordoba in 711 door de Moren, werd daar vanaf de 8ste eeuw een moskee gebouwd. Het gebouw vertoont een mengeling van bouwstijlen door de ontwikkeling die er door de eeuwen heen was. In de 16de eeuw is in het centrum van de moskee een kathedraal gebouwd. En die pracht en praal overheerst dus duidelijk.
Escher is zeer beïnvloed door de bouw van dit gebouw. In de moskee staan bv pilaren met bogen. Deze bleken niet hoog genoeg te zijn dus zijn er boven die bogen nieuwe bogen gebouwd. Het geheel deed mij ook denken aan Escher. Hij heeft er dus zogezegd leuke ideeen opgedaan.

Na ons bezoek hebben we onze middagboterham op n bankje opgegeten en door de oude straatjes geslenterd. We kwamen weer bij de rivier uit, de Guadalrivier, waar we over een oude brug naar de andere oever zijn gewandeld. Tijdens onze wandeling zagen we o. a. het 14de eeuwse paleis-fort van de Katholieke Koningen. Helaas was de botanische tuin gesloten, zoals de meeste bezienswaardigheden op maandag gesloten zijn. Maar het was 34 graden en 1 ding per dag in een stad bezoeken+een wandeling door de stad is voor ons even helemaal genoeg.

Dus hebben we onszelf op n stevige Magnum getracteerd en zijn toen terug naar de camping gegaan om het zwembad daar te inspecteren. En zo zitten we nu met ons schaaltje tapas bij onze sleurhut de vermoeide bejaarde uit te hangen.

Wat betreft Cordoba: leuk om er n dagdeel rond te lopen en de bekende moskee te zien. Maar als je eerst in Sevilla bent geweest dan is Cordoba niet echt bijzonder.

Onze camping staat in een natuurgebied. Het wordt hier morgen 36 graden. We staan vroeg op en gaan lekker om half 9 aan de wandel voor 1,5 uur. En verder houden we dan toezicht op de badmeester die hier niet is en halen we ons slaaptekort door vroeg opstaan in.

Eva en wim

Hallo Marieke en Herman, wat een.uitstekende weergave van waarnemingen en geschietschrijving. Fsntastisch. Ik zal de boeken er op naslaan voor verdere verdieping. Geniet ten volle. Beste groet.

Mien

Het was indrukwekkende dag voor jullie na de bezichtigen

Mien

Wat een prachtige gebouwen geweldige foto's

Marieke

Ja, dat zijn wij op die fotoos. ?????

Vivian

Ik las dus de hele tijd "Mosquitomoskee" en wonder, warom je voor die besten een extra moskee bouwt.

Alie

Ja, de katholieken hebben de gaafheid van het Moorse gebouw wel verpest, vond Karel v achteraf ook wel.
Heb je in de straatjes ook binnen gekeken op de binnenplaarptsjes van de Moorse huizen?