lambermont.reismee.nl

Van Los Bermejales naar Rio Munde

Vandaag ging de rit van Los Bermejales naar Rio Munde (dat betekent wereldrivier). De rit was 300 km lang en voerde over diverse soorten wegen. In elk geval niet over 6 baans snelwegen.

Links of rechtsom, ongeacht het soort weg dat we rijden, de berghellingen zijn in heel Andalusie beplant met olijfbomen. Uiteraard tot n bepaalde hoogte, dus bij de echte hoge bergen zie je de beplanting tot hooguit de helft. En het is kunstmatig aangebracht hetgeen duidelijk te zien is. Als je naar de bergen kijkt zie je bergen met groene richels. Alles in rechte lijnen aangebracht uiteraard, en voor ons is dat uitermate saai. We hebben inmiddels zo n 2000 km gereden in Andalusie, waarvan meer dan de helft zeker door olijfboomgaarden. De nationale parken echter zijn een absolute aanrader om te bezoeken.

De weg was over een lengte van 40 of 50 km buitengewoon slecht en wij vreesden dan ook wel voor de knop waar de caravan op hangt. Daarnaast gingen we soms flink de hoogte in en we zagen de motor heter en heter worden. Hij hield t vol, de held van vandaag.

Wat ook apart is zijn de rotondes met hun vage(of totaal geen) regels. Wat denk je van deze: midden in een stadje (redelijk drukke rotonde) staat een auto op de rotonde op n soort vluchtstrook geparkeerd. De eigenaar komt er net weer aan. Hij was even overgestoken om bij de winkel naast de rotonde n paar flessen cola te halen. Hij stapt in, parkeert uit(en iedereen laat hem vriendelijk voor gaan) en rijdt weer door. Of deze: op n rotonde is tussen 2 afslagen in een stukje inrit en daar stond n auto. Met zijn achterkant naar de rotonde. Er naast staat een vent te plassen.... Die gaat dus vervolgens OP EEN ROTONDE, vrolijk achteruit uitparkeren om vervolgens zijn rotondegang verder af te maken. Heel apart, toch?

Gelukkig voerde de reis van vandaag ons naar een camping in een van de nationale parken. Dat laatste deel van de rit was ronduit mooi. Bomen, planten met bloemen, wilde paarden, prachtige bergketens met hoogten en diepten, een en al groen. Af en toe een olijfboomgaard, maar niet veel.

De droogte in Andalusie is duidelijk, het gros van de rivieren staat droog en de meren die we zien zijn enorm geslonken. Zorgwekkend.

De camping is prachtig, gewoon in t natuurgebied. Keurige douches en toiletten, n fijn zwembad en alles schoon. Terwijl we in het zwembad waren zagen we ineens een Spaanse steenbok op de helling naast t zwembad staan. Hoe leuk is dat? Het beestje ging liggen en koesterde zich in de warmte.

Inmiddels is het kwart voor 10. We hebben gegeten en net de thee op. Morgen staat n rit door het natuurgebied op ons wensenlijstje.

PS: we hebben hier zeer slecht internet-bereik. De foto’s komen niet door. Morgen proberen we het opnieuw.

Mien

Het was toch een spannende dag met de rotondes en een hete motor gelukkig schone camping

Eva en wim

Wat een bijzondere landbouwkundige waarnemingen, om over de natuurlijke bewatering op rotondes maar te zwijgen. Prachtig allemaal. Geniet net temperament, en dat lukt jullie perfect..

Alie

Waar zitten jullie nu ergens op de kaart?

Dorothé Mom

Hoi Herman en Marieke,

Harstikke leuk om telkens jullie kaarten te mogen ontvangen.
Groetjes uit Bemmel van Wim en Henny.