lambermont.reismee.nl

Bienno

Vanmorgen om kwart voor 11 vertrokken we om 'n mooie route tegaan rijden. Het eerste deel was een stuk dat we vorige weel al 'n keer hebben gereden. Daarna gingen we omhoog. Ergens in 'n bergdorpje hebben we koffie gedronken. Toen weer verder, hoger en hoger.... Herman had op bijna 2000 m een restaurant ontdekt waar hij me mee naar toe wilde nemen. De weg was op zich prima, maar soms wat smal. Zo rond de 600 m zagen we het eerste restaurant. Mooi voor 'n 2de kop koffie. Maar tot onze complete verrassing werden we toen we de bocht om kwamen hartelijk verwelkomt door een paar 100 toeristen die daar met auto of motor stonden geparkeerd. Verbijsterend. We dachten de enige te zijn. Herman heeft wat foto's gemaakt en we zetten onze tocht voort. De weg werd smaller en we verwachtten op 2000 m toch echt geen "autovrienden" te vinden. Ergens op die smalle weg was daar in de bocht dan onze nachtmerrie: een bus! Aardige chauffer die achteruit reed en een zucht van verlichting uit mijn mond toen we er langs waren.
We bereikten ons doel en..... we kregen wederom 'n hartelijk welkom van half Italië dat bedacht had ons daar op te wachten. Foto gescoord en wegwezen. Ja, simpel gezegd. Maar de weg was op bepaalde stukken zo smal dat passeren een zelfmoordpoging leek. Motoren zijn echt totaal van de pot gerukt hier. Ze rijden levensgevaarlijk.
Enfin, we hebben geen rolberoerte van schrik gekregen en belandden uiteindelijk in een heel oud plaatsje: Bienno. Bienno is een gemeente in de Italiaanse provincie Trente en telt 447 inwoners. De oppervlakte bedraagt 11,7 km², de bevolkingsdichtheid is 38 inwoners per km².Als ik 't goed begreep bestaat dit stadje, sinds565. Een juweeltje dat oude stadshart (zie foto's). We hebben er koffie gedronken en zijn het oude gedeelte in gegaan. Fantastisch.

Na Bienno zijn we op huis aangegaan waar we omhalf 6 waren. Omdat we hadden afgesproken met de familie Witzel te gaan plaat-eten heb ik snel ons eigen deel klaargemaakt. Ivm de gluten eten we alleen van onze eigen plaat en ons eigen gekocht vlees. Zo hoeven zij zich geen sauzen en marinades te ontzeggen.

Het was heel gezellig vanavond. Met een man of 22 in de tuin bij 't hotel. 'n aangename temperatuur en lieve mensen. Eric is in een heel warm nest terechtgekomen daar. Dat doet mij zeer goed.
Het is al laat. We gaan nu slapen. Morgen weer een nieuwe dag.

Marjan

Lief! Het was erg gezellig met de hele club.

Eva en wim

Mooi verhaal weer, hoe fix je dat, knap en sfeervol. Die smalle weggetjes en bochten vormen zeker een aparte dimensie in het geheel, en naaktbaar het schijnt de dag. Wat een bijzonder aardige afsluitende conclusie van jullie verslag. Geniet

Eva

Al met al een super leuke en interessante tocht en nog een gezellige avond er achter aan!

Mien

Wat een drukke dag met spannende dingen maar alles is goed verlopen en een gezellige avond

Mien

Wat een geweldige foto's