lambermont.reismee.nl

De slachting in Marzabotto.

Slechts geluierd vandaag...o, nee. Boodschappen gedaan en de ontdekking gedaan dat halverwege de berg de waterleiding kapot is. Dit laatste heeft Herman doorgegeven aan Jasper (de camping eigenaar) en t gevolg is dat :1. De waterleiding wordt gerepareerd.2. Wij zonder water op de camping zitten.
We kwamen hier achter nadat we boodschappen hadden gedaan en even wilden kijken welke kant van de berg wij vrijdag verkiezen om hier weg te komen. Wel, dat is dus de kant op van de breuk in de waterleiding. Laten we hopen (het probleem zit onder de weg) dat we er vrijdag met de caravan langs kunnen.

Verder kwamen we weer langs die huizen waar zo'n indrukwekkend hek voor staat zonder verder hekwerk. Deze keer zijn we gestopt om er een foto van te maken.

We ontdekten trouwens vandaag dat hier vlakbij een oorlogsmonument staat. De Duitsers hebben hier ongelooflijk huisgehouden:

Het was boven de vlakte aan de voet van de Apennijnen , in de dorpen Marzabotto , Monzuno en Grizzana Morandi, dat het bloedbad plaatsvond. 955 tot 1839 zijn dood gemeld; het is de dodelijkste slachting onder burgers gepleegd door de nazi's in West-Europa . In het Italiaans wordt het meestal "strage di Marzabotto" of "eccidio di Monte Sole" (of "bloedbad van Monte Sole") genoemd.
De documentaire van Frédéric Rossif , Van Neurenberg tot Neurenberg , doet verslag van getuigenissen die getuigen van het bloedbad, waarbij melding wordt gemaakt van gevallen van levend in vlammen gegooide kinderen of van onthoofde pasgeborenen.
Onder de slachtoffers waren er 45 onder de 2 jaar, 110 onder de 10, 95 onder de 16. 142 waren ouder dan 60 jaar. Er waren 316 vrouwen en 5 priesters.
Geprobeerd en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf in 1951, werd Walter Reder in 1984 vervroegd vrijgelaten en stierf in 1991 in Oostenrijk. In 2007 veroordeelde de militaire rechtbank van La Spezia tien verdachten bij verstek tot levenslange gevangenisstraf voor de gebeurtenissen van Monte Sole .

Morgenochtend wordt het vroeg opstaan, we willen naar Florence. Dat is 1,5 uur rijden. We mogen de (binnen)stad niet in met de auto, dus die komt ergens aan de buitenkant te staan. Dat is dan 2 km lopen naar het Uffizi museum. We hebben tickets voor 10.15 uur, dus op tijd weg hier. Daarna willen we nog de ponte vecchio zien.
Voor donderdag staat een bezoek aan Bologna op het programma.

Ons lijflied van vandaag is " Het hek van de buurvrouw staat open". Zie video.

Eva en wim

Dank voor overzicht van alle belevenissen en plannen, naast de observaties van de gruwelijke gebeurtenissen in de oorlog; maak morgen een mooie dag; geniet en beste groeten.

. Mien

Wat een spannend geschiedenis verhaal heel interessant hoop dat jullie geen.probleem hebben van die.waterleiding

Marjan

Het museum met de werken van Michelangelo is ook zeer de moeite waard. En de kathedraal natuurlijk met de pieta. Een rondleiding is aanbevelenswaardig.