lambermont.reismee.nl

Met dank aan de burgemeester van Marzabotto.

Vandaag weer een camping dag. Maar net niet zoveel dat we niet even weg waren.
We zijn het plaatsje Marzabotto nader wezen bekijken. Daarnaast hebben we een kaart gekocht, en beschreven, voor de burgemeester aldaar. Maakt niet uit of het om politieke reden was of uit naastenliefde, een feit is dat de burgemeeter van Marzabotto geregeld heeft dat alle campinggasten tijdens de evacuatie een goede overnachtingsplek kregen op kosten van de burgemeester. Het schijnt dat haarvader een hele grote partijbons is in de grootste partij, en dat die partij deze "grap" heeft betaald. Daar van wordt dus meteen gezegd dat het niet meer dan een politieke stunt is geweest. Wel, onze oprechte dank in dat geval voor deze stunt, want we hebben die nacht een goed onderkomen gehad, en dat hoor je wel anders! En wij hebben geleerd netjes te bedanken voor zoiets.

Dat gemeentehuis in Marzabotto heeft mooie teksten op zijn gevel staan. Zoals al eerder vermeld werd door ons, hebben de nazi's flink huisgehouden hier. Er heeft hier een enorme massamoord plaatsgevonden. We hebben in het dorp het monument bekeken, en er wat van gefotografeerd, en ook wat teksten van de gevels van t stadhuis gefotografeerd. Je wordt er stil van. De partizanen hebben hier gestreden, Hun lied is te beluisteren op de video.
Heel bijzonder vonden we ook de herdenkingssteen aan Putten.
De Razzia van Putten vond plaats in het dorp Putten in Gelderland. Op 1 oktober 1944 werd er door de Duitse bezetters als vergeldingsmaatregel een razzia uitgevoerd. Het grootste deel van de mannelijke beroepsbevolking werd daarbij afgevoerd naar verschillende concentratiekampen.
We vonden het heel emotioneel al die gedenkstenen.

Vanmiddag na de siësta lekker op het terras voor gezeten met n kopje cappuccino en later een glas wijn.

Morgen staat een bezoek aan Bologna op de agenda. Lol

Mien

Was rust dag maar is uitgelopen.op een.geschiedenis. dag en veel gezien

Eva en wim

Wat een leerzaam verslag in vele opzichten en dan die verschrikkelijke gebeurtenissen uit het verleden. Ingetogenheid. Met waardering.

H.Hoen-Huissen

Onbeschrijfelijk, verschrikkelijk die gruweldaden !!