lambermont.reismee.nl

Bologna

Na een slechte nacht voor mij, besloten we toch naar Bologna te gaan. Weliswaar onze activiteiten daar beperkend. Dus om 9 uur reden we naar Bologna. Niet te geloven, maar zonder mijn betweterige bemoeienis (of juist door het ontbreken daarvan :-):-) ) reden we in 1 keer meteen goed. Auto geparkeerd en 2 km lopen naar t centrum. Nu kun je er iets van vinden dat je niet met je wagen de stad in mag, maar ik vind t eigenlijk n prima oplossing. Dat zouden ze in Holland ook moeten doen bij alle grote steden. Ruime parkeergarage maken aan de rand van de stad, goede ov voorzieningen naar t centrum en echt: dat maakt een binnenstad een stuk aangenamer.

Ook Bologna heeft een heftig oorlogsverleden. In de stad zijn de nodige monumenten.
We hebben een bezoek gebracht aan de Petronius Basiliek. Een grote Gotische kek met 22 kapellen. Bij de ingang stonden de "keurmeesters" die bepaalden of mensen kuis genoeg gekleed waren om binnen te mogen. Ik had nog net mijn nonnenpak niet aan, dus ik slaagde flitsend voor dit toelatingsexamen. Herman mocht in korte box mee met mij, ongetwijfeld omdat ik zo super zedelijk gekleed was:-):-) Binnen heb ik een kaarsje opgestoken voor 2 mensen die ik heb ontmoet, en waarvan de vrouw ernstig ziek is.

Na dat bezoek hebben be we een kop koffie gescoord en zijn we we een tocht per minitreintje door de binnenstad gaan maken. Je weet wel, zo n opzichtig toeristentreintje dat hobbelend en schuddend door de straten gaat. Ik ben er dol op en Herman lijdt in stilte (hij is mijn held).
Na 50 minuten was het leed, en mijn plezier, voorbij en zijn we aan de wandel gegaan.

Bologna heeft een indrukwekkend oud centrum met tientallen smalle straatjes, zoiets als in de Jordaan. Alle huizen en gebouwen in zachtgeel of oranje-bruin geschilderd. En dan al die scooterrijders die het leven blijkbaar zat zijn. Echt, als vlooien uit een doosje vliegen ze onverwacht uit alle hoeken vandaan. Dat is voor ons, rood verkeerslicht negerende Hollanders, levensgevaarlijk. Ik bedoel maar: moeten wij voetgangers nou dociel 7 minuten in de brandende zon bij zo'n rood verkeerslicht staan wachten terwijl er geen auto te zien is?? Nee toch? Zoiets kun je in alle redelijkheid niet vragen aan n Hollander. Dus moeten die aso scootertjes Daar gewoon rekening mee houden....toch?

Enfin,het was erg warm in de stad (34,5 graad), ik was niet in topconditie dus na een uur of 4 zijn we als twee laffe kruisvaarders de stad ontvlucht. Deze stad is zeker aan te bevelen,maar dan bij 20 graden (net als elke andere stad).

Morgen vertrekken we naar de volgende camping in de buurt van Pisa. Schitterende camping (vinden de eigenaren) maar voor het zwembad moet je betalen!! Zowel voor de ochtend als voor de middag. Zo ook voor de douches . En het bijbehorende strand heeft ligstoelen en parasols die je moet huren ...zelf n stoeltje meenemen is er niet bij... Dat wordt afzien na zo'n fijne camping als deze.

Reacties

Reacties

Mien

Dit was weer indrukwekkende dag jullie hebben weer.veel.gezien het is haast niet te beschrijven maar die scooter moeten ook niet in de stad mogen je bent je leven niet zeker jullie opletten sta je netjes te wachten moet je nog. Opletten. Wat jammer dat de volgende camping niks gratis is ik denk je staat daar niet voor niks dan mag.je toch overal.gebruik van maken

Alie

Fijn dat we even mee mochten op stap in Bologna. Boeiende stad.
Hopelijk valt alles mee op de Pisa camping, de toren staat ook al zo lang scheef, maar blijft overeind.

Eva en wim

Mooi verslag met leerzame elementen en diepzinnige overwegingen op diverse gebieden zoals verkeersontwikkeling en stadsinrichting. Go strong in gezondheid.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!