lambermont.reismee.nl

Citta della Pieve

Vanmorgen zijn we rond half 9 opgestaan. Na 't ontbijt en de dagelijkse klusjes zijn we naar Citta della Pieve gegaan.

Città della Pieve is een middelgroot dorp in het noordwesten van de regio Umbrië in de provincie Perugia. Het dorp ligt op ongeveer vijfhonderd meter hoogte en staat bekend om zijn smalle bakstenen straatjes.

De plaats waar het huidige Città della Pieve te vinden is wordt al bewoond sinds de oudheid. Het waren hoogstwaarschijnlijk de Etrusken die zich voor het eerst permanent op deze plaats vestigden. Hoewel er in het dorp geen concrete aanwijzingen te vinden zijn van de aanwezigheid van de Etrusken, kan op basis van verschillende archeologische vondsten in de omgeving deze aanname gedaan worden. Indertijd had het dorp wel een andere naam, over de precieze naam zijn de historici het niet eens, maar volgens een theorie zou het Monte di Apollo zijn. In de middeleeuwen stond de stad bekend als Castrum Plebis S. Gervasi. Pas nadat de paus het dorp tot stad heeft verheven kreeg het zijn huidige naam: Città della Pieve. We hebben een kopje koffie gedronken op 'n terrasje en zijn vervolgens een kerk en later de kathedraal in geweest. In vergelijking met eerdere kerken waren deze erg sober. Er was naast een kerk een aparte ruimte waar je de kuisheidsgordels van de monniken zag hangen en hun kleding. Treurig! In tegenstelling tot Montepulciano waar we gisteren waren, was dit stadje een meer bewoond stadje. Niet het juiste woord, maar het was niet echt op toeristen gericht. In Montepulciano zijn in de eerste 3 maanden van het jaar vrijwel alle winkeltjes en restaurants gesloten. Dat is in dit plaatsje niet zo. Je ziet hier meer de gangbare winkels in de zin van kruidenier, kleding enz. Opvallend waren ook hier de diverse vlaggen, die volgens informatie verwijzen naar diverse buurten. Elk zijn eigen vlag. In Montepulciano is komend weekend het feest van wedstrijd wijntonnen rollen. Diverse buurten nemen het tegen elkaar op. We kwamen er niet achter of dat in dit stadje ook zo was. Herman heeft diverse voordeuren gefotografeerd. Het lijkt me leuk daarvan in de winter, als ik tijd heb, een grote poster te gaan maken.

Om 2 uur waren we weer op de camping. Ik heb 'n lekkere salade gemaakt en toen zijn we we lekker 'n paar uur gaan slapen. Hoewel ik alles heel leuk vind, ben ik heel snel moe. 's Middags slapen helpt daar goed bij.

Rond half 5 reden we even naar de supermarkten waar we diverse soorten rode wijn kochten. Bij terugkomst hebben we onze Hollandse buren uitgenodigd voor 'n wijnproeverij. Gewoon gezellig en met wat lekkere hapjes erbij hebben we tot 8 uur dapper geproefd. Daarna eten gekookt en inmiddels zitten we lekker gedouchten wel aan de thee. Het waait aardig momenteel. De temperatuur overdag is prima. Zo rond de 30 graden. Op naar morgen.

Marjan

Leuk verhaal, Marieke!

Alie

Even terugdenken in Italiaanse historie.
Goed dat niet elk stadje toeristisch wordt verp..

Eva en wim

Wat een mooie inpassingen van belevenissen in een fijnmazig historisch besef; prachtig gedaan. Beste groet van ons en go strong.