lambermont.reismee.nl

Luigi and Kate Agnelli

Na de hevige rukwinden van gisteravond is het vannacht gelukkig heel rustig geweest. Geen weggewaaide voortenten meer en ook onze (zeer goed verankerde) luivel stond er zoals het moest. Vanmorgen was het weer schitterend weer en een heerlijker temperatuur. Zoals vrijwel iedere ochtend de afgelopen 3 maanden konden we dus heerlijk buiten ontbijten.

Vandaag zijn we naar Cortona geweest. Ook al een prachtig oud stadje en redelijk dichtbij. Een luchtfoto van het stadje staat bij de foto’s. Het stadje is kleiner en ook gezelliger dan Perugia waar we gisteren waren. Dat hadden de buren op de camping ook al gezegd. Parkeren was geen enkel probleem. Tijdens onze rit eergisteren waren we ook al langs/door Cortona gekomen en wel via een achterafstraatje. Dus niet zoals de toerist gestuurd wordt. En we konden daardoor zowaar gratis parkeren en daar zijn we als rechtgeaarde Hollanders natuurlijk gek op. In het stadje was deze zondag een rommelmarkt met allerlei kraampjes met allerlei zaken. Dus we hebben daar lekker rondgestruind. En zelfs wat gekocht!

Bij een gelateria hebben we weer een glutenvrij ijsje kunnen scoren. Dat hebben ze in Nederland nauwelijks of niet. Na onze ochtendkoffie gingen we de plaatselijke kerk bezichtigen. Daarin was een aankondiging van een tentoonstelling van pentekeningen in het gebouw ernaast. Daar zijn we naartoe gegaan en dat was buitengewoon! Zoiets moois hebben we nog niet eerder gezien. We waren er helemaal stil van en ook geëmotioneerd. Prachtig. Doeken van 1.00 bij 0.70 m met de meest fantastische afbeeldingen. In de foto’s zijn er 6 afgebeeld waarvan Herman toch wel stiekem een foto heeft gemaakt. De kunstenaar die ze heeft gemaakt (samen met zijn vrouw) was daar aanwezig. Een zeer bevlogen en uiterst vriendelijk en expressieve man die zijn emoties in een gesprek duidelijk liet uitkomen: Luigi Agnelli. Samen met zijn vrouw Kate tekent hij de doeken. Zie: www.landk.it. Ze werken en exposeren over de hele wereld maar wonen in Arezzo. Een stadje iets verderop. Er waren originele werken van hem te koop. Maar die zijn vanzelfsprekend erg duur. Maar er waren ook in aantal gelimiteerde afdrukken van bepaalde kunstwerken te koop. Zowel in de originele afmetingen als verkleind. We waren dusdanig onder de indruk en we vonden het zo mooi dat we twee van deze doeken in originele afmeting hebben gekocht. We kopen wel vaker kunst op vakantie. Luigi heeft ze voor ons gesigneerd plus een boodschap. Prachtig! Zie de foto’s. Luigi vond het zo fijn om te vertellen over zijn werk, maar ook over de onbeschoftheid van de Italianen en de Italiaanse kinderen, dat we nauwelijks wegkwamen. Maar uiteindelijk zijn we met 2 prachtige doeken huiswaarts gekeerd.

Het weer zag er toen zeer dreigend uit, dus we rekenden op de nodige regen en wind. Maar dat is uiteindelijk allemaal niet uitgekomen. Wat gedruppel en niets meer.

Na de siësta zijn we een kopje koffie gaan drinken en ons gaan voorbereiden op de dag van morgen. Dan verkassen we naar de volgende camping.

We hebben filmpje van Luigi en Kate op deze blog gezet bij video's

Eva en wim

Wat een bijzondere herinneringen zal deze tocht ook weer opleveren, versterkt door de aankoop van deze inspirerende kunstwerken, gesigneerd door de kunstenaars zelf, mooi langdurig bezit en verdienen een prominente plaats. Goede reis morgen en beste groet.

Mien

Weer een interessante dag veel gezien

Alie

Interessante dag met veel afwisseling.

Marjan

Wat een leuk verhaal. Kunst is inderdaad heel bijzonder. Goed dat er kunstenaars zijn.