lambermont.reismee.nl

Arriverderci Italia

Omdat we vandaag een lange rit + een rit door de Gotthard-tunnel op de agenda hadden staan, waren we reeds op tijd uit de veren. Om half 10 verlieten we onze laatste camping in Italië.
De eerste 50 km gingen over een smalle tweebaansweg die langs het Lago Maggiore liep. We kwamen door allerlei kleine plaatsjes en het uitzicht op het meer was mooi. Maar ja, die weg.... En jawel, wij zijn natuurlijk breed met die sleurhut achter de auto en Italianen houden geen rechts. Dus tot twee keer toe wist een tegenligger onze buitenspiegel te raken. Dat is dan de spiegel voor de caravan en wij leden daardoor geen schade. Helaas voor de tegenliggers zij wel. Aangezien stoppen of omkeren op die weg niet mogelijk was, hadden ze dus vieze vette pech met hun schade.
Na zo'n uurtje rijden passeerden we de grens. Dag Italië, we komen graag naar je terug want je bent 'n prachtig land. Wat we ook heel erg zullen missen is het lekkere fruit en vooral de mango' 's. Herman heeft nog snel een paar vignetten gekocht en toen ging de rit verder door Zwitserland.
We waren amper de grens over toen ik een uiterst geestig welkom SMS kreeg over de telefoonkosten. Een screenshot staat bij de foto's geplaatst.

De benzineprijs en de diesel waren meteen een stuk hoger. De diesel was 50 cent duurder per lr. We hebben onderweg koffie gedronken en dat was ook een Zwitserse prijs..... 14 euro voor 2 cappucinootjes. Enfin, 'n zak chips kostte 6,85 euro zagen we. De gek die daar nog chips eet.
We reden inmiddels door de Alpen en na 2,5 uur na vertrek was de Gotthard-tunnel in zicht. Honderden vrienden stonden ons reeds op te wachten, stuk voor stuk net als wij mensen met een tunnelvisie. Wat een warm welkom. We hadden ook over de pas kunnen rijden, maar een tweebaansweg over een pas met een sleurhut vind ik 'n minder feestelijke actie.
Uiteindelijk waren we redelijk snel door de tunnel. Ik denk dat we misschien 'n half uur tot 3 kwartier in de file hebben gestaan. Die tunnel is 18 km lang. We kwamen meerdere lange tunnels tegen onderweg. Zowel de wegen als de tunnels waren een verademing vergeleken bij Italië en Spanje.

Na een paar keer 'n stop om te eten en 'n fruitje te happen, arriveerden we rond kwart voor 5 in Zuid Duitsland op de camping.
De camping is groot, veel huisjes ook, en er zijn voldoende voorzieningen. We willen deze week nog 2 keer een dag op pad om wat dingen te gaan zien. En dan rijden we zaterdag en zondag het laatste stuk van onze reis. Zondagavond zijn we dan weer thuis.

Ons lied van vandaag is een gouwe ouwe: Mango's van Nina en Frederik

Mien

Toch weer een spannende dag en meteen duren koffie wel hele mooie foto's en veilig op de nieuwe camping nog fijne dagen daar

Alie

Flinke ruk gemaakt vandaag dus en alles overleefd.
Viel Vergnügen in Bayern.

Marjan

Wat een mijlpaal! Duitsland betekent bijna thuis. Ruiken jullie de stal al? Nu de laatste paar honderd kilometers zonder gedoe nemen en dan…. Thuis!